Jakd dużo ćwiczeń potrzebujemy?

Człowiek jest stworzony do ruchu. Ruch to bowiem zdrowie, niestety jednak we współczesnych czasach często trudno zapewnić sobie odpowiednią ilość ruchu i aktywności. No właśnie, a ile ruchu jest nam potrzebne, by zachować zdrowie?

Ile ruchu potrzebujemy

W wielu krajach opublikowano liczne zalecenia, które w oparciu o wiedzę naukową zachęcają do aktywności fizycznej. Zalecenia te często określają też, ile ruchu potrzebujemy i jaka ilość aktywności jest optymalna, by zachować zdrowie. Zgodnie z tymi poradnikami dorosły człowiek potrzebuje przynajmniej 150 minut ruchu o średniej intensywności w ciągu tygodnia. Można zastąpić to 75 minutami ruchu o dużej intensywności. Średnio intensywny ruch to choćby zwykły spacer, gdy możemy swobodnie oddychać i nie mamy zadyszki. Także tradycyjne prace domowe, ogrodnictwo itp., to tego typu aktywność. Możliwe jednak, że intensywna aktywność przynosi więcej korzyści. Intensywna aktywność fizyczna to taka, w czasie której dostajemy zadyszki i pocimy się. Zalicza się tutaj bieganie, skakankę, jazdę na rowerze po górzystych terenach, niektóre intensywne sporty. Nie bójmy się spocić, to dla zdrowia. 75 minut takiej aktywności w tygodniu zapewnia nam optymalne zdrowie przy minimalnym wysiłku. Czas ten można oczywiście rozłożyć na różne dni, choćby na 10 minut dziennie skoków przez skakankę.

Czy to wszystko?

Więcej ruchu to więcej zdrowia. Zalecenia aktywności fizycznej mówią często o tym, że dodatkowy ruch daje dodatkowe korzyści zdrowotne. Możemy być jeszcze zdrowsi, jeżeli będziemy uprawiać średnio-intensywną aktywność przez 300 minut w tygodniu, czyli np. spacerować po 50 minut dziennie. Jest to wymienne na 150 minut intensywnej aktywności, jak biegi. Większa ilość ruchu prawdopodobnie nie wpływa już bardziej na nasze zdrowie, ale oczywiście można ćwiczyć więcej, jeżeli ktoś lubi. Niektóre badania pokazują, że godzina wysiłku dziennie niweluje negatywne skutki siedzącego trybu życia, np. pracy biurowej. Warto o tym pamiętać, ponieważ długotrwałe siedzenie wpływa negatywnie na zdrowie. Podsumowując więc, powinniśmy ruszać się przynajmniej 75 minut w tygodniu, by uzyskać optymalne zdrowie.